Fakta om getmjölk

Naturligt laktosfriFakta om närings- och hälsoaspekter av getmjölk sammanfattade av Karin Jonsson (Chalmers, Göteborg) baserade på den fullständiga engelska rapporten  Goat Milk – nutrition and health aspects (pdf) av Dr Sara Johansson (Chalmers, Göteborg) 2011.

Getmjölk..

  • kan drickas av laktosintoleranta
  • är lämpligare än komjölk vid mjölkproteinallergi
  • är lämplig vid inflammatorisk tarmsjukdom
  • har positiv påverkan på hjärt- och kärlsjukdom
  • innehåller CLA som kan skydda mot cancer
  • som är fermenterad (ex. yoghurt) har antioxidativa egenskaper, sänker högt blodtryck, stimulerar immunsystemet samt antiaterogena egenskaper

Vill du veta mer?
Ladda ner och läs hela sammanställningen Närings- och hälsoaspekter av getmjölk (pdf).


Visste du att..

  • Det dricks mer getmjölk än komjölk i världen
  • Getmjölken liknar bröstmjölken så nära man kan komma
  • Getmjölken innehåller 13 ggr mer taurin än komjölk, taurin är det verksamma ämnet i många energidrycker!
  • Kolesterolet sänks p g a att getmjölken är rikare på korta och medellånga fettsyror
  • Tack vare den låga halten av proteinet kasein alfa S-1 är getmjölk särskilt lämpad för individer och barn som är intoleranta mot komjölk
  • Getmjölk är lättsmält tack vare den höga halten av serumproteiner och även p g a de korta och medellånga fettsyrorna
  • I getmjölk finns laktos men eftersom den passerar tarmen mycket snabbare än komjölkslaktos, ger den mindre eller inga besvär
  • Getmjölken är suverän för idrottsmän och alla som tränar tack vare den höga halten av mineraler och vitaminer
  • Getmjölken är av naturen homogeniserad